Parkbos nieuws


Fietsbruggen naar het Parkbos

Fietsbruggen naar het Parkbos

 

Om vlot van en naar het Parkbos te geraken komen er 2 nieuwe fietsbruggen over de E40 en de Ringvaart/R4. De fietsbruggen maken deel uit van een groter project om de oude spoorwegverbinding tussen De Pinte en Gent in te richten als fietsas. Gouverneur Jan Briers en schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Filip Watteeuw stelden dinsdag 26 augustus de maquette van de fietsbruggen voor. Die zijn een ontwerp van Bureau d’Etudes Greisch uit Luik. De totale kostprijs voor de 2 fietsbruggen wordt geraamd op 4,2 miljoen euro. De bouw van de bruggen is voorzien in de periode 2015-2016.

 

Het Parkbos wordt een van de vier groenpolen rond Gent. De groenpool is 1200 hectare groot en wordt tegen 2020 ontwikkeld in het gebied tussen Sint-Denijs-Westrem, Zwijnaarde, De Pinte en Sint-Martens-Latem. Er komt oa. 300 hectare bos bij, er worden wandel- en fietspaden ingericht en het landschap wordt opgewaardeerd met dreven, trage wegen, … Centraal doorheen het projectgebied loopt de Oude Spoorwegverbinding, een spoorlijn die vroeger tussen De Pinte en Gent Zuid liep. Deze verbinding is in onbruik geraakt, maar wordt nu ingericht als trage fiets- en wandelas. Het wordt dé manier om het Parkbos per fiets te bereiken. Vandaag wordt deze verbinding nog onderbroken door twee barrières: de E40 en de Ringvaart/R4. In 2009 kwamen 7 projectpartners (Agentschap Wegen en Verkeer, Waterwegen en Zeekanaal nv, Provincie Oost-Vlaanderen,Stad Gent, gemeente Sint-Martens-Latem, gemeente De Pinte en de gouverneur namens het Parkbosproject) overeen om deze barrières via 2 fietsbruggen te 'overbruggen".

 

Open Oproep Vlaams Bouwmeester

In 2010 werd een Open Oproep van de Vlaams Bouwmeester (OO 1913 Gent) gelanceerd. Deze selectiemethode is gebaseerd op een architectuurwedstrijd en moet leiden tot een kwaliteitsvol en architecturaal ontwerp voor de twee fietsbruggen. Bureau d'Etudes Greisch uit Luik kreeg de opdracht toegewezen op basis van hun slank maar functioneel ontwerp.

 

Uitgekiend ontwerp

Het wedstrijdontwerp werd nadien uitvoering besproken met alle betrokken partijen en omwonenden. Door zijn specifieke ligging werd het wedstrijdontwerp op een aantal punten aangepast. Zo krijgt de landing van de fietsbrug over de E40 in de Leebeekstraat een dubbele (twee niveaus) cirkelvormige spiraalhelling. Hier werd niet geopteerd voor een rechte helling zodat inkijk in de huizen in dit gedeelte Leebeekstraat kon vermeden worden. De andere drie landingen bestaan wel uit rechte aanloophellingen: op de Oude Spoorweg tussen de Rijvisschestraat en de E40, in de Leebeekstraat langs de achterkant van het Maaltebruggepark en in de De Pintelaan, tussen rijbaan en Instituut Bert Carlier. Ook de omgeving van de bruglandingen wordt kwaliteitsvol heringericht.

De hoofdbruggen zijn allebei portiekbruggen, opgebouwd uit een slanke staal-betonconstructie. De brug over de Ringvaart-R4 wordt gekenmerkt door een S-vormig tracé en steunbenen met een karakteristieke V-vorm. De brug over de E40 heeft ook dit terugkerende V-vormige motief in de pijlerstructuur. Dit creëert eenheid en uniformiteit binnen het globale ontwerp.

De totale kostprijs van de aanleg van de 2 fietsbruggen (inclusief studiekosten) wordt geraamd op 4,2 miljoen euro.

 

Fietsbruggen over Ringvaart/R4 (copyright Bureau d'Etudes Greisch)

 

 

Fietsbruggen over E40 (copyright Bureau d'Etudes Greisch)

 

 

 

Onderdeel van een fietsas

De fietsbruggen maken onderdeel uit van een groter project om de oude spoorwegverbinding tussen De Pinte en Gent in te richten als fietsas. De herinrichting van deze as tussen De Pinte en de E40 wordt gecoördineerd door de Vlaamse Landmaatschappij in het kader van het Landinrichtingsproject Schelde-Leie. De werken aan de eerste fase (tussen Stationstraat en Louis Van Houttepark in De Pinte en tussen Klossestraat en Rijvisschestraat in Gent) starten nog dit najaar. Stad Gent werkt op dit moment aan de herinrichting van de De Pintelaan tussen de Galglaan en de Koekoekslaan. De fietsas zorgt voor een veilige verbinding tussen het Parkbos en het centrum van Gent, maar zal ook druk gebruikt worden door woon-werk of woon-school verkeer tussen Gent en De Pinte.

 

 

 

Stad Gent kreeg de coördinatie van dit project toegewezen. In september 2014 diende ze een stedenbouwkundige aanvraag in voor de aanleg van de fietsbruggen, de derde fase van de herinrichting van de oude spoorwegverbinding (tussen Rijvisschestraat en E40) en de omgevingsaanleg bij de bruglandingen. Het openbaar onderzoek liep van midden september tot midden oktober 2014 Naar aanleiding van dit openbaar onderzoek onthulden gouverneur Jan Briers en schepen voor Mobiliteit en Openbare Werken Filip Watteeuw een maquette en mini-tentoonstelling van deze fietsbruggen. 

 

De bouw van de bruggen is voorzien in de periode 2015-2016.

 

De maquette en de infostand zijn te bekijken op deze locatie:

 

2 december tot 4 januari 2015: AC Zuid, Woodrow Wilsonplein 1, Gent (openingsuren)

 

Meer info: info@parkbos.be

 

20140827-NIEUWS-03 from AVS on Vimeo.

 

 

 



Ezels krijgen meer ruimte

Een kleine begrazingszone werd reeds in 2006 ingericht tussen de Snijafdreef en Mieregoed (groen)...

Meer...

Nieuws

Eerste parkbosbrug geplaatst over E40

..

Meer...

Nieuwsbrief 10 (juni 2015)

Voorpagina-nieuwsbrief-juni-2015.jpg

Meer...